در این مقاله بخوانید
دراین مقاله آموزش حرکت مهرههای شطرنج + ترفندهای آموزش شطرنج حرفهایی + حرکت مهره قلعه چگونه است؟ + آشنایی با مهرهها + قوانین بازی شطرنج + آموزش تکنیکهای حمله + طریقه کیش و مات کردن در شطرنج را آموزش دادهایم که بهتر است هر یک از این تکنیکها را یاد بگیرید تا بتوانید آنها را در بازیهای خود به کار ببرید. شما می توانید از مجموعه 118فایل، آموزش تکنیکهای شطرنج را فرا بگیرید.
حرکت مهرههای شطرنج
هر مهره شطرنج یک حرکت مخصوص به خود دارد. به عنوان مثال، یک پیاده مستقیم به جلو حرکت میکند، اما فقط میتواند در یک زاویه، یک مربع در یک زمان حمله کند. حرکت یک شوالیه یا اسب L شکل است. فیل یا اسقف در یک زاویه حرکت میکند اما میتواند بیش از یک مربع در یک زمان حرکت کند. روک (قلعه) فقط میتواند در یک خط مستقیم حرکت کند اما میتواند به جلو، عقب یا به پهلو برود. ملکه یا وزیر، قوی ترین قطعه، میتواند در هر جهت برای هر تعداد مربع حرکت کند، اما نه دو جهت در یک حرکت و پادشاه یک مربع در یک زمان در هر جهت میتواند حرکت میکند.
تکنیکهای شروع شطرنج
بازی را با یک یک پیاده شروع کنید
برای شروع بازی از سرباز استفاده کنید. از سربازی که مقابل شاه یا وزیر است استفاده کنید. سرباز انتخابی را برای اولین بار 2 خانه به سمت جلو حرکت دهید (فقط در حرکت اول یک پیاده میتواند دو مربع را حرکت دهد.) این حرکت، مسیرهایی را برای فیلها و ملکه شما باز میکند تا وارد بازی شوند. آنها در یک زاویه حرکت میکنند و اگر پیادهها در راه باشند نمیتوانند وارد میدان نبرد شوند.
اسبها و فیلها را حرکت دهید
قبل از اینکه ملکه، رخ یا پادشاه خود را جابجا کنید، شوالیهها و اسقفهای خود را به سمت مرکز تخته حرکت دهید. شما میخواهید این مهرهها را از پشت پیادهها بیرون بیاورید تا بتوانند حمله کنند.
مراقب پشت سر خود باشید!
وقتی نوبت شماست، همیشه با خود فکر کنید: «آخرین حرکت حریف من چه کرد؟ او چه کار دارد؟» آیا او برای گرفتن قطعات شما تله میگذارد؟ سپس در مورد برنامه خود تصمیم بگیرید. همیشه همه احتمالات را درنظر بگیرید. ابتدا حرکاتی از سمت رقیب را درنظر بگیرید که مهرههای شما را تهدید میکند. اما همیشه قبل از بازی حرکات خود را دوباره چک کنید. از خود بپرسید، “آیا حرکت من چیزی را بدون محافظت باقی میگذارد؟”
وقت را تلف نکنید
حرکات زیادی با پیادههای خود انجام ندهید یا سعی نکنید پیادههای حریف خود را بزنید.
قلعه رفتن در اوایل بازی
قلعه رفتن حرکتی است که به شما این امکان را میدهد تا پادشاه خود را به مکان امن منتقل کنید و رخ خود را وارد بازی کنید. هنگامی که تمام مربعهای بین رخ شما و پادشاه خالی شد، میتوانید شاه را دو مربع به سمت رخ حرکت دهید در حالی که رخ به مربع سمت دیگر پادشاه حرکت میکند. اگر رقیب شما قلعه را درنظر نگیرد میتوانید به شاه او حمله کنید. این تنها حرکتی است که در آن ممکن است بیش از یک قطعه در یک نوبت جابجا شود.
حمله در بازی میانی
بعد از اینکه همه شوالیهها و اسقفهای خود را وارد بازی کردید و ترفند قلعه رفتن را به جا آوردید (این حرکتها حرکات آغازین بازی شما هستند)، بازی میانی آغاز میشود. در وسط بازی، همیشه به دنبال راههایی برای جذب مردان حریف خود باشید. هر قطعه ای را که حریف شما محافظت نمیکند بردارید. اما ببینید اگر قطعه خود را جابجا کنید چه اتفاقی برای شما میافتد؟ آیا باعث میشوید قطعه شما گرفتار شود؟ همیشه به دنبال راههایی برای جابه جایی تعداد زیادی از افراد خود در موقعیتی برای حمله به پادشاه دشمن باشید.
عاقلانه مهرههای خود را از دست بدهید
تعدادی از مهرههای حریف خود را میگیرید. برخی از قطعات شما نیز گرفته خواهد شد. شما باید بفهمید که چه چیزی یک مبادله خوب است و چه چیزی نیست. از این نکات استفاده کنید تا بفهمید که اگر یکی از آنها را از دست بدهید، حرکت خوبی انجام میدهید یا خیر. در از دست دادن قطعات به امتیاز هر مهره توجه کنید.
- ملکه: 9 امتیاز
- روک: 5 امتیاز
- اسقف: 3 امتیاز
- شوالیه: 3 امتیاز
- پیاده: 1 امتیاز
بنابراین آیا از دست دادن یک اسقف برای نجات یک پیاده ایده خوبی است؟ نه!
خیلی سریع بازی نکنید
اگر حرکت خوبی دیدید، بیشتر فکر کنید و به دنبال حرکت بهتری باشید. تفکر صبورانه کلید موفقیت در شطرنج است.
مرحله آخر در بازی
بعد از اینکه شما و حریفتان مهرههایتان را بازی کردید و چند تا از مهرهها را از دست دادید و به چند نفر رسیدید، بازی آخر شروع میشود. اگر بتوانید یک پیاده را تا دورترین ردیف از خود پیش ببرید، آن پیاده به یک ملکه تبدیل میشود. یک موفقیت بزرگ! اجازه دهید پادشاه شما نیز تا زمانی که دور از دسترس مهرههای باقیمانده حریف شما به خصوص ملکه باشد، حمله کند و اجازه ندهد که کیش شود.
زمانی که حریف شما تهدید میکند که از یکی از مهرههای خود برای گرفتن شاه در حرکت بعدی خود استفاده خواهد کرد، گفته میشود که پادشاه شما تحت کنترل است. اگر پادشاه شما کیش شود و شما راهی برای حذف تهدید نداشته باشید، نمیتواند فرار کند، نمیتوانید مهره مقابل را که او را در کنترل دارد بگیرید و نمیتوانید با حرکت دادن یکی از مهرههای خود کیش را مسدود کنید. بازی از دست رفته است. مات! اگر حریف خود را قبل از اینکه شما را مات کند، مات کنید، برنده میشوید!
ترفندهایی برای شطرنج حرفهای
ترفند 1: ساخت یک میدان فرار
با مهره سرباز سفید واقع در موقعیت h2 بازی کنید و آن را به موقعیت H3 انتقال دهید تا بتواند یک مربع فرار برای پادشاه ایجاد کند. این یک تکنیک رایج است، یک حرکت پیشگیرانه، که برای جلوگیری از مات شدن در رده عقب انجام میشود. هنگامی که پادشاه شما بدون هیچ مهره ای که از رده عقب محافظت میکند قلعه میشود، باید خطر را احساس کنید و یک میدان فرار ایجاد کنید. این یک عادت خوب است، که شما را از تعداد زیادی بازی نجات میدهد.
ترفند 2: مات بک رنک
اگر شاه میدان فرار نداشته باشد این اتفاق میافتد. همیشه به یاد داشته باشید که پادشاه خود را ایمن نگه دارید.
ترفند 3: سیخ
ترفند سیخ ترکیبی است که زمانی اتفاق میافتد که یک مهره به دو مهره حریف حمله میکند که روی یک ردیف، ستون یا خط مورب ردیف میشوند. مهرهها به گونه ای ردیف میشوند که ابتدا قطعه با ارزش تری مورد حمله قرار میگیرد. به احتمال زیاد آن قطعه عقب نشینی میکند و یک قطعه کم ارزش را در معرض دید قرار میدهد که در حرکت زیر ثبت میشود. در این مثال، پادشاه باید از مسیر خارج شود و رخ را آشکار کند.
ترفند 4: سوزن
ترفند پین یا سوزن بسیار شبیه به یک سیخ است میدانیم که در این پیکربندی ابتدا قطعه کم ارزش مورد حمله قرار میگیرد. پین مهره ضعیفتر را موقتاً غیرفعال میکند. این مهره نمیتواند حرکت کند زیرا در غیر این صورت یک مهره ارزشمندتر در معرض دید قرار میگیرد و اسیر میشود. در این مثال، رخ به هیچ وجه نمیتواند حرکت کند وگرنه شاه لو میرود.
با این حال، موارد استثنایی وجود دارد، زمانی که مهره پین شده میتواند حرکت کند و به دلایلی از یک مهره قوی تر صرف نظر کند. برای مثال، برای زدن مهره قوی حریف یا مات کردن شاه حریف، ممکن است این اتفاق بیفتد. در طول بازی باید مراقب پینها و سیخها باشید.
ترفند 5: چنگال یا فورک
فورک زمانی اتفاق میافتد که یک مهره به طور همزمان به دو یا چند مهره حریف حمله کند. این یک تکنیک بسیار قدرتمند است که میتوان از آن برای بردن یک مهره یا یک پیاده استفاده کرد.
ترفند 6: چنگال سلطنتی
چنگال سلطنتی یک چنگال برای پادشاه و وزیر است. در این موقعیت هر طور شده ملکه اسیر خواهد شد زیرا پادشاه باید از کیش خارج شود. این نوع چنگالها بسیار قدرتمند هستند، زیرا پادشاه را مجبور میکنند که از آنجا دور شود و مهره دیگر گرفته شود.
برای اینکه در یافتن تاکتیکهایی مانند چنگال، جفت خفه شده، مات، سنجاق و سیخ مهارت داشته باشید، باید مشکلات را به طور روزانه حل کنید. اگر به دنبال پیشرفت جدی هستید، ثبات کلید اصلی است. مطمئناً ممکن است یک یا دو روز را اینجا و آنجا رد کنید، اما نکته این است که هر روز حداقل 20 دقیقه روی تاکتیکها کار کنید. هنگامی که این کار را انجام دادید، باید تمرینات موقعیتی، تمرینات پایان بازی و تمرینات هجومی را وارد معادله کنید و موفقیت تقریباً برای شما تضمین شده است.
ترفند 7: دابل چک
دابل چک موقعیتی است که یک مهره (اسب) برای کیش کردن پادشاه حریف بیرون میآید، به گونهای که مهره دیگر نیز شاه را کیش میکند. این کیش یک کیش قدرتمند است زیرا معمولاً راهی برای گرفتن قطعات کیش یا مسدود کردن کیش توسط یک قطعه دیگر وجود ندارد. تنها راه فرار از این کیش دور کردن پادشاه است.
ترفند 8: حمله دوگانه
حمله دوگانه ترکیبی است که یک قطعه به دو هدف مختلف به طور همزمان حمله کند. در نمودار زیر، وزیر به قلعه در b1 حمله میکند و همچنین شاه را در e8 تهدید میکند.
ترفند 9: مات خفه شده
مات خفه شده نوعی مات است که زمانی اتفاق میافتد که پادشاه جایی برای رفتن نداشته باشد و با مهرههای مربوط به یاران خودش خفه میشود. اگر چنین باشد، اسب میتواند یک کیش به پادشاه بدهد و این کار کشنده خواهد بود زیرا هیچ میدان فراری وجود ندارد. شما در این مرحله باید مطمئن شوید که اسب نمیتواند دستگیر شود.
ترفند 10: آسیاب بادی
آسیاب بادی تکنیک بسیار قدرتمندی است که زمانی اتفاق میافتد که اسب در بین مهره خودی و شاه قرار گرفته و اگر کنار برود شاه کیش میشود. پس از کنار رفتن اسب برای کیش شدن شاه دوباره اسب به همان جایگاه باز میگردد و در حرکت بعدی میتواند مهره بیشتری را بگیرد.
پادشاه در این موقعیت نباید هیچ میدان فراری داشته باشد. در مثال زیر، رنگ سفید با استفاده از تکنیک آسیاب بادی قادر است هر دو قلعه را بگیرد.